Voor ieder vraagstuk een hulpmiddel
MeiJo (het servicepakket van KwadrantGroep) hield in Friesland drie bijeenkomsten over de zorg van morgen. Na afloop noteerde MeiJo als reactie van een bezoeker: ‘De bijeenkomst heeft mijn ogen geopend voor de vele hulpmiddelen die beschikbaar zijn om langer zelfstandig thuis te wonen. Eigenlijk is voor ieder vraagstuk wel een hulpmiddel beschikbaar.’
“We weten allemaal dat de zorgwereld verandert. We moeten en kunnen meer zélf onze rol pakken. Het is goed te realiseren dat hulp niet alleen meer geboden hoeft te worden door een zorgmedewerker maar ook met behulp van een (eenvoudig) hulpmiddel. En dat dit zelfs prettiger kan zijn omdat je dan niet meer afhankelijk bent van een zorgmoment maar je eigen regie kunt behouden. Door je bijtijds te informeren over mogelijkheden en slimme (technologische) hulpmiddelen, die heus niet altijd heel duur zijn, vergroot je je eigen woonplezier en zelfstandigheid.”
Informatiemarkt
Gedemonstreerd werden een druppelbril: een hulpmiddel en een medicijndispenser, en ook kwamen diverse mobiele alarmeringsapparaten en veiligheidstechnologieën aan bod. Ook werden oplossingen besproken die bijdragen aan veiligheid en gemak, zoals een videodeurbel en elektronische sloten. Op de informatiemarkt konden bezoekers zich verder laten informeren over hulpmiddelen en er waren partijen aanwezig die mensen kunnen helpen om o.a. digitaal vaardig te worden.
Niet zo duur en niet zo ingewikkeld
Na alle informatie kregen bezoekers een warme maaltijd aangeboden en ging men met elkaar in gesprek over de zorg van de toekomst. Er was volgens MeiJo veel interesse in hoe technologie kan helpen bij het vergroten van de zelfstandigheid. Ook werden zorgen besproken over de complexiteit van het gebruik van nieuwe technologieën. “Mensen denken vaak dat het ingewikkeld is. En duur! In de praktijk vallen beide meestal mee.”