Hoorzorg nu een vechtmarkt
Opticiens Specsavers en Hans Anders zijn ook actief op de hoortoestellenmarkt en bieden daar hoorzorg voor minder geld dan de traditionele audiciens door zelf de eigen bijdrage over te nemen.
Onder traditionele audiciens bestaan volgens een artikel in NRC zorgen over de kwaliteit van de zorg in de sector.
Kwaliteit van zorg onder druk
Branchevereniging De Kwaliteitsaudiciens maakt zich zorgen om de kwaliteit van de hoorzorg, en specifieker over goede nazorg van de klanten. De komst van nieuwe spelers heeft de prijsdruk opgevoerd, waardoor volgens de branchevereniging de kwaliteit van de zorg onder druk is komen te staan.
Hoorzorgtraject verbeteren
Zorginstituut Nederland doet namens de overheid systematisch onderzoek naar de kwaliteit van zorg in Nederland. Momenteel onderzoekt het instituut mogelijkheden het ‘hoorzorgtraject’ te verbeteren, de resultaten daarvan worden eind dit jaar verwacht. Aanleiding voor het onderzoek is onder meer de vergrijzing en daarmee het toenemende aantal slechthorenden. “Gehoorproblemen bemoeilijken maatschappelijke participatie.”
Platform
Het ministerie van VWS heeft het Platform Hoorzorg Hulpmiddelen opgericht, dat onder meer de toenemende druk op de hoorzorg behandelt. Het ministerie zegt in NRC bekend te zijn met signalen uit de sector over de kwaliteit van nazorg, en zegt nog te onderzoeken hoe groot het probleem is door in gesprek te gaan met verschillende partijen. “Vooralsnog” gaan de zorgen niet specifiek over bepaalde partijen, zegt de woordvoerder.
Groeimarkt
De hoorzorgmarkt is een markt die de aflopen decennia een vrij constante groei kende, met als grootste aanjagers daarvan vergrijzing en, recenter, een toename in gehoorproblemen bij jongeren. Het aantal verkochte hoortoestellen groeide in 2021 met 12 procent ten opzichte van een jaar eerder, van 316.337 naar 354.444. De afgelopen twintig jaar was die constante groei reden voor opticiens als Specsavers en Hans Anders om naast de oogzorg óók de hoorzorg in te stappen.
Gevoelige kwestie
De directeur van patiëntenvereniging Stichting Hoormij, is volgens NRC terughoudend met uitspraken over deze kwestie, die zij “gevoelig” noemt, omdat de vereniging in het belang van de patiënten goede contacten met alle audiciens onderhoudt. Ze ziet wel dat Specsavers en Hans Anders aan “de onderkant van de markt” zitten qua prijzen. “Audiciens van De Kwaliteitsaudiciens leveren wat meer kwaliteit.” Maar, zegt ze ook: “Dankzij die verschillende partijen kunnen ook mensen met een kleine portemonnee een hoortoestel betalen.”