Digipunt in het ziekenhuis

Ziekenhuizen komen handen tekort en dus is het fijn als aan een deel van het werk geen mensen meer te pas hoeven te komen. Maar wat als je niks van deze handige digitale hulpmiddelen begrijpt? Twee ziekenhuizen in Rotterdam hebben nu een soort helpdesk. AD Rotterdams Dagblad bericht hierover.

Emma van Winden-Ammerlaan is spoedeisende hulp-verpleegkundige, maar ook telenurse. Samen met nog drie collega’s bemant ze het Digipunt op de twee locaties van het Franciscus Gasthuis & Vlietland, in Rotterdam en Schiedam.

Overal zit een mens achter

De telenurse legt er patiënten uit wat je met bijvoorbeeld een app als BeterDichtbij kunt doen. “We doen digitaal wat kan en fysiek wat moet”, zijn haar geruststellende woorden voor met name ouderen. En nee, de dokter wordt zeker niet vervangen door een computer. Sowieso zit overal een mens achter, benadrukt ze. “Alle informatie die u doorstuurt, wordt door verpleegkundigen beoordeeld en indien nodig aan de arts voorgelegd.”

De juiste instellingen

Dus helpt telenurse Emma Ammerlaan mensen apps te installeren en te gebruiken, aldus AD Rotterdams Dagblad. “Het activeren van zo’n app, daar loopt men vaak tegenaan. Als zoiets als de camera of het geluid niet aanstaat, werkt het al niet. Wij kunnen eenvoudig met de juiste instellingen helpen.”