Geef scootmobielers een cursus
Veel ouderen stappen onvoorbereid op een scootmobiel. Dit leidt regelmatig tot ongelukken, in 39 gevallen zelfs met een dodelijke afloop, aldus Dagblad van het Noorden.
Voordat nieuwbakken gebruikers met een scootmobiel de straat (of de stoep) op gaan, zouden ze op dit vervoersmiddel praktijkles moeten krijgen. Het liefst op de plek waar ze hun nieuwe voertuigen gebruiken.
Alleen zo kun je het toenemende aantal ongelukken met scootmobielen (vorig jaar waren er 39 dodelijke slachtoffers in Nederland, 5 procent van alle verkeersdoden) terugdringen, zegt Marjolein van Eek in Dagblad van het Noorden. Ze werkt voor de Stichting Bevordering Verkeerseducatie die zulke lessen in het Noorden al 17 jaar op verzoek geeft, onder meer voor Verkeerswijzer Groningen.
Remtechniek omdraaien
De Telegraaf meldde deze week dat KBO-PCOB de remtechniek van scootmobielen wil omdraaien. Nu moet je een handel loslaten om te remmen. Terwijl veel bestuurders hun hele leven als fietser juist gewend waren om flink in de remmen te knijpen. Als ze dat in een scootmobiel doen, geven ze extra gas en gaan ze juist harder rijden.
Remsysteem fout
In De Telegraaf noemt hoogleraar Dick de Waard van de Rijksuniversiteit Groningen het remsysteem een fundamentele fout. “De ontwerper had kunnen bedenken dat dit een ramp zou worden.” Over de (on)veiligheid van scootmobielen wordt al tientallen jaren geklaagd en geschreven. Er is tot dusver weinig aan gedaan.
Reeks factoren
“Knijpen is een automatische reactie als je schrikt”, zegt Van Eek in Dagblad van het Noorden. “Ik snap het verzoek van KBO-PCOB heel goed. De roep om een verplichte (hand)rem ook. Maar de tegennatuurlijke actie is niet de enige oorzaak van al die ongelukken. Er is een reeks factoren verantwoordelijk voor. De slechte zichtbaarheid en verlichting bijvoorbeeld. We zien bestuurders van driewielers ook opvallend vaak kantelen, of veel te hard rijden. In winkels botsen ze dan tegen van alles aan.”