Vergeten generatie digitalisering omarmen
In China gaan ouderen compleet anders om met digitale innovatie dan in Nederland. “Je ziet daar juist veel dat ouderen en laaggeletterden volledig digitaal autonoom zijn”, schrijft China-expert John Lin in de Ondernemer.
“Mijn opa en oma zijn beide 80+, hebben de nieuwste iPhone’s en doen vrijwel alles online. Boodschappen, spullen kopen, vakmannen inhuren, taxi’s boeken, restaurants reserveren en nog veel meer. Dit is een groot contrast met de senioren in het westen, die juist wat afstandelijker zijn wat technologie betreft.”
Rol voor alle bedrijven
Het digitaal bedienen van doelgroepen die er nu ver vanaf staan (ouderen en laaggeletterden) moet volgens Lin een essentieel onderdeel worden van de inclusiviteitagenda. “In Nederland hebben we 2,5 miljoen inwoners die moeite hebben met digitale apparaten. Met een vooruitzicht dat steeds meer zaken in het leven digitaal gaan – verzekeringen, belastingen, bankzaken – is het essentieel dat deze groep digitaal vaardiger wordt. Hier hebben alle bedrijven een rol in te spelen.”
Gebruikersonderzoek doen
In Nederland kent de Lin niet één consumentenbedrijf dat zich focust op de doelgroep ‘ouderen’ als het om digitalisering gaat, schrijft hij in de Ondernemer . “Geen van de grootste e-commercespelers doet specifiek gebruikersonderzoek naar mensen die moeite hebben met digitale apparaten. Moet je je voorstellen hoe loyaal je deze doelgroep kunt krijgen wanneer je dit goed doet.”