Vakantiegolf van grijze generatie

Door de vergrijzing zullen ouderen de komende jaren miljarden meer uitgeven aan vakanties. Dat is een kans voor de reiswereld, zo stellen analisten van ABN Amro in volgens de Telegraaf ineen vandaag verschijnend rapport. Vooral fietsvakanties en culinaire reizen zitten in de lift bij de grijze generatie.

De jaarlijkse vakantiebestedingen van 55-plussers zullen stijgen van ruim 7 miljard euro nu naar bijna 11 miljard euro in 2028, zo is de inschatting van de bank. “Het belang van deze groep neemt toe door de vergrijzing en hun groeiende rijkdom. Dat is goed nieuws voor vakantieparken, hotels en reisaanbieders”, aldus sectoreconoom Stef Driessen van ABN Amro in de Telegraaf.

Ineens geld over

De groei in de uitgaven is in de eerste plaats het gevolg van demografie, omdat er een grotere groep mensen met pensioen zal gaan in de komende jaren. Het gaat relatief vaak om tweeverdieners, waardoor er meer geld is voor een weekje of weekendje weg. “Als de kinderen het huis uit gaan en op eigen benen staan, dan houd je ineens geld over voor vakanties. Daarnaast groeit de berg spaargeld nog, ondanks inflatie in Nederland”, aldus Driessen.

Multigeneratievakantie

De afgelopen tijd werd door experts gewaarschuwd dat de markt voor reizen afkoelt. Voor deze generatie is dat waarschijnlijk niet het geval. “Vakantie is steeds meer een primaire levensbehoefte. Ondanks de bijvoorbeeld hogere ticketprijzen heeft 86 procent van de Nederlanders een vakantie gepland. Vakantie is het laatste waarop mensen bezuinigen. Dat zie je ook aan de retail, die het momenteel lastiger heeft dan de reisbranche. Vooral sterrencampings en hotels zitten in de lift”, zegt de econoom van ABN Amro in de Telegraaf. “Een van de segmenten die hard groeien, is de multigeneratievakantie, waarin opa en oma, kinderen en kleinkinderen met elkaar op vakantie gaan.”