Pinnen met ontfutselde passen 80-plussers
De van oplichting verdachte Francenny pinde voor €113.000 met meer dan twintig gestolen bankpassen.
Mensen van in de tachtig werden zogenaamd gebeld door Rabo of ABN, en kregen te horen dat er problemen waren met hun rekening, aldus het FD in een impressie van de rechtszaak. Er kwam ogenblikkelijk een koerier, die hun bankpas zou meenemen. En vaak ook hun paslezer. Konden ze nog even hun pincode geven?
In PostNL-jas
Een babbeltruc dus, toegepast uitsluitend op mensen van ver in de pensioengerechtigde leeftijd. De verdenking is dat Francenny (26) bij meerdere bejaarden aan de deur heeft gestaan – verkleed als koerier, in een PostNL jas – en daarna geld uit de muur heeft getrokken.
Akelig verdienmodel
Hoe het te werk ging, vroeg de rechter. ‘Je krijgt een locatie te horen. Daar moet je naar toe. Dan krijg je een pasje. Dan moet je pinnen. Het geld moet ik inleveren. Ik kreeg 10%.’ De officier van justitie spreekt volgens het FD van ‘een akelig verdienmodel’, waarbij ‘doelbewust en op doortrapte wijze een hele kwetsbare doelgroep’ ten prooi werd gemaakt, door Francenny.
Bank moet je kunnen vertrouwen
Juist voor hoogbejaarden geldt, zegt de officier: ‘Als je de bank niet meer kan vertrouwen, wie dan nog wel?’ De slachtoffers van de babbeltruc, zijn door hun bank wel schadeloos gesteld. Francenny wordt veroordeeld tot 21 maanden celstraf, aldus het FD. Daar gaan de acht maanden voorarrest nog wel van af.