Leeftijdsgrenzen bij private lease afschaffen
Bijna een kwart van de private leasemaatschappijen hanteert een maximumleeftijd, die tussen de 75 en 82 jaar ligt, schrijft directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond in de Telegraaf. Deze regel staat niet in de algemene voorwaarden van het Keurmerk Private Lease, maar in sommige aanvullende voorwaarden.
Niet meer schade
Komt dit wellicht doordat ouderen slechter rijden en meer brokken maken? Nee. Volgens ouderenorganisatie ANBO-PCOB en het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid zijn er geen bewijzen dat senioren meer schade rijden dan andere bestuurders, aldus de directeur van de Consumentenbond in de Telegraaf. Wel zijn ouderen fysiek kwetsbaarder in het verkeer, en lopen ze daardoor meer kans op ernstig letsel.
Individueel rijgedrag
Bovendien betaal je als private leaserijder al een eigen risico bij schades waarvoor je zelf aansprakelijk bent. Méér schade betekent bij de meeste maatschappijen méér betalen, aldus Molenaar. “Waarom dan hele groepen, zowel ouderen als jongeren, alsnog uitsluiten? Beoordeel ze liever op hun individuele rijgedrag!”
Keurmerk
Van de leasemaatschappijen met het Keurmerk hanteert bijna de helft geen leeftijdsgrenzen. Een kwart doet dit wel, en de rest vermeldt deze informatie niet duidelijk op hun website. “Maar wat mij betreft schaffen we leeftijdsgrenzen bij private lease helemaal af”, aldus de directeur van de Consumentenbond in de Telegraaf.