Houd alles op ouderwetse manier bereikbaar

“Het wordt de hoogste tijd dat overheid, semi-overheden, banken en andere instanties gaan inzien dat alles ook op de “ouderwetse” manier toegankelijk en bereikbaar moet blijven.”

Dat schrijft J. van Boheemen uit Son en Breugel in het Eindhovens Dagblad. “Het is niet alleen de computer; ook betalen met telefoon of pinpas is voor velen een straat te ver.”

Steeds ingewikkelder

“Omgaan met een PC of een mobiele telefoon is steeds ingewikkelder geworden. Het instellen van je email is bijvoorbeeld bij elke provider anders. Ook vinden er voortdurend aanvullingen en wijzigingen plaats op bestaande programma’s. Dat vraagt om continu aanpassen door de gebruiker en dat lukt bij ouderen niet meer. Zij zijn bang om iets fout te doen en dat gevoel wordt versterkt door de vele berichten over het kapen van gegevens en het stelen van je spaarcentjes.”

Nooit de vaardigheid van een jongere

Van Boheemen schrijft in het Eindhovens Dagblad twee jaar een cursus te hebben gegeven aan ouderen die nog nooit gewerkt hadden met een computer. Zijn ervaring: “Omgaan met een toetsenbord vraagt dagelijks oefenen en dat is een hele opgave voor deelnemers op leeftijd en ze krijgen nooit meer de vaardigheid van een jongere.”