Gewoon een beetje klantvriendelijkheid

Eén op de zes Nederlanders kan niet internetbankieren, meldde De Nederlandsche Bank na onderzoek. Woensdag waren dat er nog veel meer. Bijna negen miljoen klanten van ING konden van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat niet internetbankieren.

Net als de Appie

Dat brengt Telegraaf-columnist Marcel Peereboom Voller op een ‘een ideetje’”: open in elke stad en elk dorp een of meerdere bankfilialen. “Noem het, bijvoorbeeld, een ’kantoor’, dat geopend is van negen uur ’s morgens tot acht uur ’s avonds, net als de Appie, zodat de klant er gewoon naartoe kan wandelen. Zorg voor een aangename sfeer, met verse koffie. Gewoon een beetje… Hoe zullen we het noemen? Ja, ik heb het: gewoon een beetje ’klantvriendelijkheid’!”

Geen chatbots maar mensen

Dan, kondigt de Telegraaf-columnist aan, de volgende, innoverende stap: bemens deze kantoren. “Met mensen dus. Niet met chatbots. Mensen van vlees en bloed, die antwoord kunnen geven op vragen die de klant heeft. Zorg voor voldoende van deze ’bankmedewerkers’, zodat klanten zowel aan de balie als aan de telefoon snel en adequaat geholpen kunnen worden.”

Flappentap en balie

Het gaat nog verder, schrijft de columnist van de Telegraaf, want zijn plan is een drietrapsraket: maak een hoekje in het kantoor waar zich een machine bevindt waaruit je cashgeld kunt halen, voor als de interne systemen voor gegevensuitwisseling weer eens niet goed met elkaar communiceren.” Dat noemen we dan een eh… eens kijken… Ja! Een ’geldautomaat’.” Overigens zou de klant ook gewoon aan de balie geld moeten kunnen opnemen, voor als de flappentap het niet doet, of als de bediening ervan toch te ingewikkeld blijkt.