Gratis ov álle senioren waanzin
Het nieuwe stadsbestuur in Vlaardingen heeft de eerste kritische schriftelijke vragen binnen. GroenLinks-PvdA kan er volgens AD Rotterdams Dagblad met de pet niet bij dat het kersverse college álle senioren in de stad een pas wil geven waarmee ze gratis met de bus en metro kunnen reizen.
Uit recent onderzoek van het Nibud blijkt, haalt de fractievoorzitter van GroenLinks-PvdA aan, ‘dat juist jongvolwassenen, huurders en huishoudens met beperkte buffers financieel steeds vaker onder druk staan, terwijl gepensioneerden de enige groep zijn van wie gemiddeld de financiële positie de afgelopen periode is verbeterd’. Gepensioneerden met een krappe beurs kunnen momenteel al vrij reizen met het ov in Vlaardingen.
Niet te betalen
In het coalitieakkoord wordt bij gratis ov voor senioren geen leeftijdsgrens aangehaald. GroenLinks-PvdA gaat er volgens AD Rotterdams Dagblad van uit dat met senioren AOW-gerechtigden wordt bedoeld, en niet 50+’ers. Verwarring rond leeftijdsduiding is ontstaan nadat fractievoorzitter van 50PLUS, voor wie dit plan een stokpaardje is, publiekelijk kenbaar heeft gemaakt dat er een wezenlijk verschil is tussen de huidige portefeuille seniorenbeleid en de vorige portefeuille ouderen. “Seniorenbeleid richt zich op 50+’ers.” Gratis ov voor vijftigplussers zou volgens GroenLinks-PvdA waanzin zijn, en niet te betalen.