Veel Wmo-klanten kunnen best meer betalen
‘Tot onze grote schrik lazen we dat Taxi Kort in Drachten failliet is gegaan door de Wmo-klanten’, reageert in de Leeuwarder Courant een lezer uit Drachten. ‘Achteraf gezien heel begrijpelijk. Volgens mij had dit niet gehoeven als de maandelijkse Wmo-bijdrage inkomensafhankelijk zou zijn geweest. Het is natuurlijk belachelijk dat iedereen maar 21,80 euro per maand betaalt. Om ons heen zie ik dat mensen twee uren per week huishoudelijke hulp krijgen. Dat allemaal voor die 21,80 euro per maand.’
Meer betalen voor taxi
Voor de minima is dat prima, aldus de lezersreactie Leeuwarder Courant, maar heel veel mensen zijn senioren en hebben AOW en een pensioen en als je van de taxi gebruik moet maken heb je geen autokosten meer. ‘Die groep kan best veel meer betalen en een groot deel daarvan zou kunnen doorstromen naar het taxibedrijf. Het lijkt mij trouwens ook redelijk dat Wmo’ers met een redelijk inkomen meer taxivergoeding betalen.’
Graag nog wat zelfstandigheid
De briefschrijver hoopt ‘dat er een oplossing komt, want anders zijn we wel erg afhankelijk van vrienden en bekenden en je wilt toch nog wel graag wat zelfstandigheid.’