Banken, doe meer voor ouderen
De bankkantoren zijn schaars geworden. Banken zijn massaal overgestapt op digitale dienstverlening, waarbij de klant zo veel mogelijk zelf moet doen, schrijft Jos Haartmans (praktijkhouder van POBOS BV Klinische Psychologie) in een opiniestuk in de Limburger.
“In mijn optiek maken veel banken zich schuldig aan distantiëring, veronachtzaming en emotionele verwaarlozing van een grote groep met name oudere mensen die hun traditionele vormen van betalen met contant geld en papieren overschrijvingsformulieren (acceptgiro’s) zien verdwijnen. Vaak moeten deze klanten hulp zoeken op een gebied waar veel privacy en vertrouwen mee gemoeid is.”
Eerst het geld en dan de mens
Banken zijn bezig met een transformatie waardoor ze steeds verder af komen te staan van hun klanten die hechten aan het normale persoonlijke contact, zo schrijft Haartmans in de Limburger. “En dan durven ze ook nog in reclamespotjes slogans te presenteren als ‘In de wereld van nu is de bank dicht bij’ en ‘Eerst de mens dan het geld’. In de praktijk is het nog steeds eerder ‘In de wereld van nu is de bank ver weg’ en ‘Eerst het geld en dan de mens’ .”