Facebook is voor de oude garde
Het ruime aanbod aan sociale media brengt volgens het AD een generatiekloof aan het licht. Ouderen zitten op Facebook, jongeren zweren bij TikTok.
De generatiekloof is er niet voor niks. “Chronologie en features zorgen ervoor dat een platform een bepaalde generatie aanspreekt”, legt tech-expert Jarno Duursma uit. “Facebook was het eerste grote socialemediaplatform. Iedereen die toen jong was, ging daarnaartoe. Zij zijn blijven plakken en hebben daar alles op verzameld. Hun behoefte is bevredigd en ze hoeven nergens anders naar op zoek.”
Jongeren naar nieuwe apps
Daarna zijn er nieuwe platformen met nieuwe mogelijkheden gekomen, denk aan Snapchat en Instagram, aldus het AD. Duursma : “Jonge mensen willen niet met ouderen op Facebook en gaan dan naar de nieuwe apps. Die bieden nieuwe dingen aan.”
Enorm verslavend
Zo’n succesvolle nieuwkomer is TikTok. “Die app werkt zo goed, omdat de makers hebben gebroken met de aanname dat je content van je vrienden wilt zien. Het algoritme zit ook enorm goed in elkaar.” TikTok is mentale cocaïne, vindt de tech-expert volgens het AD. “Ze zetten een grote schaal met snoep neer en alle gebruikers eten hem leeg. De prikkelingen van alle video’s werken enorm verslavend.”