Tientallen klachten over Utrechtse parkeerapp
Het Utrechts Ombudsloket heeft tientallen klachten binnengekregen over de nieuwe app voor betaald parkeren voor bezoekers. Voorzitter Alma van Bommel is volgens AD Utrechts Nieuwsblad bezorgd dat Utrechters met een laag inkomen minder bezoek ontvangen, omdat zij de parkeerkosten van bezoekers niet kunnen voorschieten.
Volgen Van Bommel zijn sinds de opening van het Ombudsloket op 1 september al tientallen klachten over de nieuwe parkeerapp binnengekomen. Naast praktische problemen merkt het loket dat er inwoners zijn voor wie het financiële aspect van de nieuwe app een probleem is.
Ouderen de dupe
Afgelopen zomer werd volgens AD Utrechts Nieuwsblad van verschillende kanten al gewaarschuwd voor het nieuwe systeem. Vooral ouderen zouden niet uit de voeten kunnen met de app. Het Ombudsloket zegt nu in actie te komen omdat een groep inwoners – onbedoeld – de dupe is van het gemeentelijke beleid.
Sociaal isolement
“Het kan natuurlijk niet zo zijn dat parkeerbeleid leidt tot sociaal isolement van mensen met een laag inkomen. We verwachten dat in situaties zoals deze de gemeenteraad tijdig aandacht heeft voor mensen die door beleid in financiële of sociale problemen kunnen komen.”