Zorgpolissen nog duidelijker maken
Mensen die eraan denken om over te stappen naar een andere zorgpolis hebben het recht op duidelijke informatie over de prijs, inhoud en de kwaliteit van zorg, zegt de Nederlandse Zorgautoriteit.
Zo kunnen zij aan het einde van het jaar een weloverwogen keuze maken voor de best passende zorgverzekering. Terugkijkend op de afgelopen overstapperiode 2021-2022 constateert de NZa dat er nog verbeteringen mogelijk zijn om de mensen bruikbare informatie aan te bieden. De NZa vindt het belangrijk dat het aantal nauwelijks verschillende polissen wordt verkleind en als zorgverzekeraars en zorgaanbieders in de volgende overstapperiode hun contractafspraken eerder afronden.
Consument centraal
Voor de NZa staat de consument centraal en we willen dat informatie bruikbaar is bij het maken van zijn zorgkeuze op dat moment. De zorgverzekeraars is de ruimte gegeven om zelf invulling te geven hoe zij deze informatie duidelijk en bruikbaar aanbieden. “Van belang is dat de zorgverzekeraars de behoefte en de vaardigheden van de verzekerden goed in beeld heeft.”
Meer polissen, minder overzicht
In de afgelopen overstapperiode zien we een toename in het aantal polissen. Dit maakt het overzicht voor de verzekerde lastiger. Een duidelijker polisaanbod kan bereikt worden door het aantal polissen met slechts kleine verschillen in gecontracteerd aanbod of vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg te verminderen en alleen nieuwe polissen aan te bieden die inhoudelijk echt anders zijn.