Polis kan begrijpelijker

Informatie voor verzekerden die belangrijk is voor het maken van een keuze voor een zorgverzekering is vaak wel te vinden op websites van zorgverzekeraars en vergelijkingssites. Alleen is deze informatie niet altijd goed te begrijpen voor alle verzekerden.

Dit  is vooral te zien bij informatie over verschillende polissen, blijkt uit onderzoek van het Nivel in de Monitor Overstapseizoen zorgverzekering 2021-2022.

Een groot deel van de verzekerden weet niet wat het verschil is tussen de soorten basisverzekeringen.

Lastig vergelijken

Voor velen is de informatie over de verschillen tussen natura- en restitutiepolissen en de contractering van zorgverleners niet begrijpelijk. De verschillen die er zijn tussen verschillende naturapolissen van dezelfde zorgverzekeraar zijn nog minder duidelijk, zo beoordelen deelnemers aan de werksessie. De terminologie die zorgverzekeraars gebruiken bij de verschillende naturapolissen is niet altijd consistent. Daardoor kan het lastig zijn verschillende polissen te vergelijken.

Minder moeilijke woorden

Het onderzoek laat volgens het Nivel zien dat informatie over polissen op websites van verzekeraars en vergelijkingssites begrijpelijker kan voor verzekerden. Zo is een aanbeveling om minder moeilijke woorden en abstracte termen te gebruiken. Ook zou het goed zijn om de terminologie in overzichten van verzekeraars consistent te maken.