Steeds meer jacht op gezonde verzekerden

Zorgverzekeraars zetten vrijwel allemaal budget-labels in de markt om voldoende gezonde verzekerden aan zich te binden. Dat komt volgens Zorgvisie naar voren in onderzoek van Equalis.

Meer dan het zorginkoopbeleid bepaalt de samenstelling van de verzekerdenpopulatie het resultaat van zorgverzekeraars. Met die alarmerende boodschap kwam onderzoeksbureau Equalis al in 2019. Een jaar later bleek dat zorgverzekeraars hun financiële resultaat nog steeds verbeteren door te mikken op gezonde verzekerden. De analyse van 2022 toont aan dat die trend doorzet.

Zeven procent overstappers

De jacht op overstappers is steeds belangrijker voor verzekeraars. Jaarlijks stapt circa 7 procent van de verzekerden over naar een andere verzekeraars. Dit zijn vooral gezonde verzekerden, schrijft Zorgvisie. Verzekeraars proberen deze mensen vooral aan te trekken met budgetpolissen. Dat zijn polissen met een lage premie en beperkende voorwaarden. Ze worden vooral verkocht op het imago dat ze goedkoop zijn en er beperkingen zijn door selectieve zorginkoop.

Gericht op vluchtige populatie

Budgetpolissen trekken jaarlijks 20 procent aan nieuwe, met name gezonde mensen aan. Tegelijkertijd verliezen ze elk jaar 20 procent ongezonde verzekerden. Dat zijn mensen die verwachten meer zorgkosten te gaan maken en vinden dat de budgetpolis niet meer bij hen past. ‘Als verzekeraars goede resultaten willen behalen, ontkomen ze er niet aan zich te richten op deze vluchtige populatie.’

Slimme marketing is lucratief

Uitgangspunt van het zorgstelsel is dat zorgverzekeraars bij de zorginkoop en gezondheidsprogramma’s voor bijvoorbeeld collectiviteiten het verschil maken. ‘In werkelijkheid blijkt dat het voor zorgverzekeraars minstens zo lucratief is om te investeren in slimme marketing om gezonde verzekerden aan te trekken.’

Als verzekeraar kun je niet achterblijven

Alleen het ministerie van VWS kan deze verkeerde prikkels doorbreken. Dit kunnen de verzekeraars zelf niet oplossen, vinden de onderzoekers volgens Zorgvisie. ‘Het is écht noodzakelijk om onderzoek te doen naar de mogelijkheden om deze prikkel in de jacht op gezonde verzekerden weg te nemen. Zoals het systeem nu werkt, kun je als zorgverzekeraar niet achterblijven.’