Patiënt te vaak verrast door zorgrekening

Patiënten worden vaker verrast door zorgrekeningen die ze zelf moeten betalen, omdat ze niet doorhebben dat die niet onder hun verzekering vallen. Dat stelt in het AD Patiëntenfederatie Nederland na onderzoek.

Ruim 1 op de 10 patiënten kreeg de afgelopen drie jaar een rekening voor een behandeling. Ze belandden bij zorgaanbieders die geen contract met hun zorgverzekeraar hebben. De helft wist dat niet vóór de behandeling. Met als gevolg dat ze onverwacht een deel van de rekening zelf moesten betalen, omdat de zorgverzekeraar slechts een percentage van ongecontracteerde zorg betaalt.

Geen flauw benul

Dat blijkt uit een enquête van Patiëntenfederatie Nederland onder meer dan 12.000 deelnemers, aldus het AD. De steekproef is niet representatief, omdat de groep respondenten relatief meer zorg gebruikt. “De gemiddelde burger heeft er geen flauw benul van dat niet alle zorgaanbieders een contract met de verzekeraars hebben. Die beknibbelt op de zorgverzekering, maar realiseert zich niet dat die dan ook minder vergoed krijgt”, constateert Dianda Veldman, directeur van de Patiëntenfederatie.

Niet alles gedekt

Uit cijfers van de Zorgthermometer van Vektis, die data over zorg verzamelt, blijkt dat meer mensen een zorgverzekering hebben die niet alles dekt. Steeds meer polissen die wél alle behandelingen van alle zorgaanbieders vergoeden verdwijnen. Bovendien zoeken patiënten vaker naar verzekeringen die minder geld kosten. Door onverwachte rekeningen kan zo’n goedkopere verzekering alsnog duurder uitpakken. Het merendeel van de patiënten moest tussen de 100 en 500 euro betalen, een deel zelfs meer.

Veel te ingewikkeld

Patiënten moeten vóór een behandeling controleren of ze die vergoed krijgen, maar dat doet lang niet iedereen, ziet de Patiëntenfederatie. Mensen moeten er meer op worden gewezen dat ze niet altijd alle zorg vergoed krijgen”, stelt Veldman in het AD. Uit het onderzoek blijkt dat patiënten het lastig vinden om de juiste informatie te vinden. Veldman: ,,Het is veel te ingewikkeld. Dat zou echt eenvoudiger moeten.”