Wmo-computerbandje maakt overuren
De gemeentelijke afdeling die in Den Helder gaat over de Wmo moet elke dag langer telefonisch bereikbaar zijn dan de nu beschikbare 2,5 uur.
En inwoners die met vragen aankloppen bij wijksteunpunten moeten daar een medewerker treffen die vragen over de Wmo kan beantwoorden. Dat vindt de fractie van Samen Actief Senioren, meldt het Noordhollands Dagblad.
Nog zoveel wachtenden voor u
Fractievoorzitter Marinus Vermooten zegt dat zijn partij van verschillende inwoners hoort dat Wmo-consulenten telefonisch en op de wijksteunpunten vaak niet bereikbaar zijn: “Terwijl beterschap beloofd was. Het computerbandje dat aangeeft dat er nog zoveel wachtenden voor u zijn maakt overuren en de zorgbehoevende staat nog steeds met lege handen.”
Website geen optie
Het college van B. en W. zegt dat er niet genoeg medewerkers zijn om telefoontjes te beantwoorden. Inwoners zouden een terugbelverzoek kunnen indienen of kunnen de afdeling via de website bereiken. Dat laatste is voor veel inwoners geen optie, zegt Vermooten in het Noordhollands Dagblad. Dat bellen gaat ook niet goed, weet hij: “Er is op verschillende dagen contact opgenomen, maar de afdeling Wmo was wederom zeer beperkt of helemaal niet bereikbaar.”
Wijksteunpunt kan niet zonder Wmo
Voor Vermooten is een wijksteunpunt niet compleet als er geen Wmo-consulent aanwezig is. “De doelstelling moet zijn dat hulpvragen van inwoners op een laagdrempelige manier worden beantwoord.” Hij wil van het college weten waarom niet meteen alle noodzakelijke kennis in de wijksteunpunten is gestopt als het de bedoeling is dat inwoners daar op een laagdrempelige manier met hun vragen terecht kunnen.