Spiekbriefje voor de zorg
Een simpel A4’tje kan veel verschil maken in de zorg. De informatie op Meerovermij laat ouderen meer als mens zien in plaats van als patiënt, vooral bij dementie of slechthorendheid, aldus het Eindhovens Dagblad.
Karin Brouwers en Marion Peters uit Eindhoven willen met Meerovermij een eenvoudig hulpmiddel bieden en proberen zoveel mogelijk zorgcentra en ouderen te bereiken. Ze richten zich vooral op ouderen voor wie communicatie niet vanzelfsprekend is, bijvoorbeeld door dementie of slechthorendheid.
Eén oogopslag
“We noemen het zelf een met liefde gemaakt spiekbriefje”, zegt Brouwers in het Eindhovens Dagblad. “Zorgprofessionals hebben vaak geen tijd om in een digitaal dossier belangrijke informatie bij elkaar te puzzelen.” Peters: “Zij kunnen met Meerovermij nu in één oogopslag zien wie hun cliënt is, en makkelijker een fijn gesprek beginnen of een passende activiteit aanbieden.”
Regie
Essentieel in de opzet is volgens het Eindhovens Dagblad dat de oudere zelf, diens partner of familie de regie heeft. “Zij bepalen welke informatie op welk moment wordt gedeeld. Zij doen ook het werk: invullen, uitprinten, ophangen en, indien nodig, het actueel houden van de informatie.”
Genieten
Brouwers en Peters hebben inmiddels ook feedback gevraagd van de eerste gebruikers. Zo hoorden ze terug dat ouderen het vooral belangrijk vinden dat hulpverleners weten waar ze van genieten.
Invallers
Ook voor ouderen die nog wel makkelijk communiceren kan het A4’tje een handig hulpmiddel zijn, aldus het Eindhovens Dagblad. Het voorkomt dat zij, nu de zorg vaak wisselende invallers kent, telkens opnieuw hetzelfde moeten uitleggen.