Robotstofzuiger maatschappelijke businesscase

Robotstofzuigers nemen thuiszorgmedewerkers zwaar werk uit handen.

Tijd voor een bakkie koffie met de ouderen levert het volgens AD Haagsche Courant niet op, verlichting voor de zorgmedewerkers wel.

Positieve resultaten

Honderd robotstofzuigers draaien tegenwoordig hun rondjes door de huiskamers van Haagse en Amsterdamse ouderen die thuiszorg krijgen. De apparaten worden sinds de zomer als proef ingezet om te kijken of ze het werk voor de thuiszorgmedewerkers kunnen verlichten. Na een jaar worden de resultaten bekeken. In een eerder, kleinschaliger, project in Amsterdam waren de resultaten positief.

Wie draait op voor de kosten?

Toch hebben Haagse raadsleden volgens AD Haagsche Courant wel wat vraagtekens .Want wie gaat bijvoorbeeld opdraaien voor de kosten van de stofzuigers. De gemeente Den Haag spreekt van een ‘maatschappelijke businesscase’ waarbij niet alleen naar de kosten wordt gekeken, maar ook naar de werkdruk van zorgmedewerkers en zelfredzaamheid van thuiswonende ouderen. Het verlichten van de werkdruk is iets wat volgens de medewerkers van de thuiszorgorganisatie in Amsterdam zeker lukt met de robotstofzuiger. Die levert hun tussen de 8 en 24 minuten tijdwinst op.

Tijdsbesparing niet naar sociaal contact

Bij de Amsterdamse proef gebruikten de zorgverleners de gewonnen minuten om inderdaad schoonmaakwerkzaamheden uit te voeren waar ze normaal niet aan toekomen, zoals de binnenkant van de keukenkastjes, ramen of roosters. Of ze helpen bewoners bij computerproblemen of andere niet-huishoudelijke zaken. Maar in de evaluatie staat ook: ‘De meeste hulpverleners geven aan dat ze de tijdsbesparing niet speciaal besteden aan het sociale contact met cliënt’.

Koffiemoment te duur

Of dat in Den Haag anders wordt, moet volgens AD Haagsche Courant uit de nu lopende proef blijken. De gemeente houdt het er op dat er tijd en ruimte vrij kán komen voor ‘meer betekenisvolle contacten met cliënten, maar ook voor mantelzorgers’. De SP deed in Den Haag eerder het voorstel om een wekelijks koffiemoment voor thuiszorgcliënten in te ruimen. Een meerderheid van de raad was voor, maar het bleek voor het stadsbestuur te duur: het zou 3 miljoen euro kosten.