Ouderenzorg thuis kan zijn als hotel
In de ouderenzorg zijn gastvrijheid en aandacht essentieel, schrijft Edgar Keehnen in Het Parool. En dan moet het gaan om wat ouderen zelf onder gastvrijheid verstaan.
Keehnen startte in 2019 op de Nyenrode Universiteit zijn promotieonderzoek over gastvrijheid in de ouderenzorg met als primair doel aan te tonen hoe ouderen gastvrijheid definiëren, en te bepalen hoe die afwijkt van andere bevolkingsgroepen. Zijn onderzoek is mede mogelijk gemaakt door thuiszorgorganisatie Home Instead Thuisservice.
Gastvrijheid in het huis van een ander
“Als u het komende weekend vrienden bij u thuis uitnodigt om te komen eten, verleent u ook gastvrijheid. Maar iemand die in de thuiszorg werkt, verleent gastvrijheid in het huis van een ander. Dat is iets waar zorgbestuurders zich bewust van moeten zijn.”
Persoonlijke aandacht
Een beetje bestuurder in de ouderenzorg heeft de hotelschool heeft gedaan, schrijft Keehnen in Het Parool. Hij baseert zich hierbij mede op het boek If Disney ran your hospital van Fred Lee. “Lee stelt dat kwaliteit in de gezondheidszorg niet primair te maken heeft met processen. Waar het om gaat, is heel eenvoudig: persoonlijke aandacht. En dat vraagt om expertise in gastvrijheid. Want de ervaring van ‘de klant’ wordt niet alleen bepaald door zijn of haar situatie, leeftijd en achtergrond.”
Passie voor mensen en gastvrijheid
En dat is volgens Keehnen precies wat we in de ouderenzorg ook nodig hebben. “Maar hier is leiderschap met een visie voor nodig. Een visie op persoonlijke relaties, op de essentie van persoonlijke aandacht. En wat is er nodig om dat te realiseren? Heel eenvoudig: passie voor mensen, passie voor gastvrijheid.”
Naar nummer 1-positie
Het is dus belangrijk om via wetenschappelijk onderzoek meer te weten te komen over hoe ouderen gastvrijheid ervaren, concludeert Keehnen in Het Parool: in het algemeen en in de zorg. “Wij zijn al een van de beste landen om oud te worden, maar met deze wetenschappelijke inzichten gaan we wellicht naar de nummer 1-positie.”