Kortere lijntjes huishoudelijke hulp

Kan een medewerker van de thuiszorg, Salut of de huisarts een voorstel doen voor de inzet van huishoudelijke ondersteuning, waarbij de gemeente dan alleen nog globaal toetst en de formaliteiten afhandelt?

Dat gaan de Markelose huisartsen samen met organisaties gespecialiseerd in ouderenzorg en de gemeente het komende half jaar onderzoeken, meldt dagblad Tubantia.

Tweede gesprek niet meer nodig

Voor inwoners die graag een beroep willen doen op huishoudelijke ondersteuning is het voordeel dat ze niet nog eens een tweede gesprek met iemand van de gemeente aan hoeven te gaan en niet nóg eens allerlei informatie moeten verstrekken.

Sneller goede hulp op juiste plek

Het is volgens Tubantia een vervolg op een eerdere proef getiteld ‘Good Goan’, waarbij de betrokken partijen afspraken hebben gemaakt over nauwe samenwerking bij zorg voor ouderen in Markelo. Het doel: sneller goede hulp op de juiste plek. Achterliggende gedachte is dat alle zorgpartijen bij cliënten over de vloer kwamen, maar ieder voor zijn eigen deel.

Niet steeds zelfde verhaal

Door informatie uit te wisselen tussen verschillende partijen wordt bereikt dat een inwoner niet steeds hetzelfde verhaal hoeft te vertellen. Die informatie wordt digitaal uitgewisseld en de cliënt bepaalt zelf wie welke informatie mag inzien.

Good Goan 2

Het project is volgens Tubantia zo goed bevallen dat het een vervolg krijgt en wordt uitgebreid: ‘Good Goan 2’. Vooralsnog alleen met de toekenning van huishoudelijke hulp, omdat dit overzichtelijk, relatief eenvoudig en veel voorkomend is.