Kiezen van ziekenhuis nog altijd een loterij

Nog altijd is het voor patiënten vaak onmogelijk om informatie over kwaliteit van zorg te vinden. Dat blijkt uit een analyse van het FD. Het proces om tot openbaarheid te komen is stroperig, en er botsen veel belangen. Patiëntenorganisaties strijden voor versnelling, maar ervaren tegenwerking.

Een ziekenhuis waar ruim 84% van de patiënten incontinent wordt na verwijdering van de prostaat vanwege prostaatkanker, terwijl dat percentage bij een ander Nederlands ziekenhuis 19% is. Welke patiënt zou kiezen voor het eerste ziekenhuis als hij alle uitkomsten zou kennen?

Dit grote verschil in uitkomsten na prostaatverwijderingen kwam volgens het FD recent aan het licht door onderzoek van de Leidse promovendus Maike Schepens. Ze vergeleek de resultaten van 19 ziekenhuizen tussen 2016 en 2020, op basis van data van zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Het kostte veel moeite om deze informatie boven tafel te krijgen.

Bedroevend weinig openbare data

‘Er zijn bedroevend weinig openbare data’, constateert Arthur Schellekens, directeur-bestuurder van de Patiëntenfederatie. Die organisatie promoot drie vragen die patiënten zouden moeten stellen aan de dokter: wat zijn mijn mogelijkheden, wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden, en wat betekent dat in mijn situatie? \ Diana Delnoij, hoofd wetenschap bij het Zorginstituut en hoogleraar in Rotterdam,pleitte in haar oratie in 2019 voor een vierde vraag: ben ik bij u aan het juiste adres? Voor het antwoord op die vraag zijn patiënten volledig afhankelijk van de eigen inschatting van de behandelaar, aldus het FD.