Ik kan mezelf nu redden

Van ‘dat kan ik nooit’ tot ‘ik kan alles zelf’. Mevrouw Klein Braskamp-Meulenkamp (81) moest iets overwinnen, maar vertelt inmiddels trots hoe ze zelf haar steunkousen aantrekt en met MIJNbeeldzorg omgaat.

‘Die steunkousen heb ik binnen vijf minuten aan en uit met de Handylegs van MIJNzorghelpers. En ik weet precies hoe laat ik door NAAST gebeld word op de Compaan voor de begeleiding bij het insuline spuiten.’

Ze fietst nog zelf, rijdt nog auto en gaat trouw naar alle verjaardagen in haar grote familie. Afhankelijk zijn van zorg aan huis, ’s morgens moeten wachten tot iemand je kousen heeft aangetrokken en ’s avonds weer uit past eigenlijk niet bij haar. ‘Ik wil me graag zelf kunnen redden’, herhaalt ze meermaals op de website van Sensire.

Meer zelfvertrouwen, meer tijd

Wijkverpleegkundige Els Everink: ‘Ik vind het om twee redenen fijn dat het gelukt is om mevrouw deze hulpmiddelen aan te leren. In de allereerste plaats omdat ze zo wat meer vertrouwen in zichzelf heeft gekregen. En ook omdat wij als team in de tijd dat we niet fysiek naar haar toe gaan nu een extra klant kunnen helpen.’

Leven zoals u wilt

De wijkverpleegkundige wordt blij van zo’n succesverhaal als dat van mevrouw Klein Braskamp. Het draagt in haar ogen bij aan ‘leven zoals u wilt’. ‘Dat maakt mij ook gelukkig. Inzet van technologie heeft mijn werk leuker gemaakt. Er is zoveel meer mogelijk. Voor het aan- en uitdoen van steunkousen zijn er veel verschillende hulpmiddelen, ook voor het in en uit bed stappen. Op andere gebieden weer minder.

Nieuwe klant krijgt hulpmiddelen

Els Everink:‘Wij weten inmiddels aardig wat er zoal is en kijken samen met een klant naar de mogelijkheden. Of we vragen het aan de ergotherapeut, ergocoach of digibuddy. Bij nieuwe klanten bieden we hulpmiddelen aan, tenzij fysieke zorg noodzakelijk is. Bij bestaande klanten, die soms al jaren bij ons in zorg zijn, ligt dat iets lastiger.’