Huisarts moeilijker bereikbaar
Bijna één op de drie patiënten merkt volgens het AD dat hun huisarts het afgelopen jaar slechter bereikbaar of toegankelijk is geworden. De praktijk is telefonisch moeilijk te bereiken en patiënten moeten soms dagenlang wachten voordat ze bij de huisarts terecht kunnen.
Dat blijkt uit onderzoek van de Patiëntenfederatie Nederland.Het onderzoek is een steekproef, want de respondenten zijn ouder dan gemiddeld in Nederland en hebben vaker een chronische aandoening. Hoewel het merendeel van de patiënten nog gewoon bij de huisarts terecht kan, ziet ongeveer één op de drie dat de bereikbaarheid onder druk staat.
Grote verschillen praktijken
“We zien dat er grote verschillen tussen praktijken zijn. Bij sommige zijn patiënten heel erg tevreden, maar bij andere is de assistente moeilijk bereikbaar, krijgen ze moeilijk contact met de huisarts of kunnen ze pas na een paar dagen op het spreekuur terecht”, zegt de Patiëntenfederatie in het AD.
Geruststellen ook taak huisarts
Toch verwacht de Patiëntenfederatie dat de bereikbaarheid van huisartsen verder onder druk komt te staan. Uit het onderzoek blijkt dat patiënten best meer digitale hulp willen, maar dat het niet altijd mogelijk is. “De helft van de tijd zijn huisartsen bezig om patiënten gerust te stellen. Dat betekent niet dat die mensen onnodig komen. Geruststellen is ook een taak van de huisarts.”