Geen tijd voor persoonlijke aandacht

Je oude geliefde pa of ma zou maar in een verzorgings- of verpleeghuis zitten en jij woont ver weg. Daar hoop je dat de ouderen nog een beetje aandacht van hun verzorgers krijgen. Is dat het geval? Nee, aldus Metronieuws. De medewerkers hebben geen tijd, dus persoonlijke aandacht heeft geen prioriteit.

Ouderen in verzorgings- of verpleegtehuizen krijgen nauwelijks persoonlijke aandacht van hun verzorgers. Dat geven de zorgprofessionals volgens Metronieuws zelf aan. Zij deden de afgelopen maanden mee aan een onderzoek van Service Management softwareleverancier TOPdesk. Daarbij werd gevraagd naar ‘de huidige stand van zaken’ binnen de ouderenzorg. Ruim vijfhonderd professionals die werken in de thuiszorg in verzorgings- en verpleeghuizen deden mee, net als meer dan duizend Nederlanders die minimaal één keer per jaar in zo’n instelling bij ouderen op bezoek gaan.

Randzaken vragen veel tijd

Rinske Jansen, Consultant Healthcare bij TOPdesk, zegt tegen Metronieuws: “Professionals in de ouderenzorg voelen dat ze tekortschieten in het bieden van de benodigde warme zorg aan ouderen.” Het is volgens haar cruciaal om de processen binnen de ouderenzorg kritisch onder de loep te nemen. “Zo gaat er veel tijd verloren aan randzaken, terwijl dit met een efficiëntere inrichting voorkomen kan worden. Zo krijgen professionals de ruimte om zich bezig te houden met wat écht telt: het leveren van warme, persoonlijke zorg.”