Oudere kan fatbiketerreur stoppen

De Kamer eiste deze week in een motie actie tegen de fatbike. Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen weet hoe je fatbiketerreur makkelijk kunt stoppen, schrijft hij in dagblad Tubantia.

In de jaren 60 kozen volgens Tertoolen veel jongeren voor een Puch of Tomos om zich af te zetten tegen de oude generatie die, in hun ogen, alleen maar ellende en wereldoorlogen had voortgebracht. “In de onzekere tijden van nu, met pandemieën en alweer allemaal oorlogen, en met een nieuwe generatie jongeren én vervoermiddelen, leent de fatbike zich daar prima voor. Hoe meer de oudere generatie schande spreekt van het gedrag op fatbikes, en hoe meer men erover klaagt, hoe meer de jeugd ervan overtuigd raakt het juiste instrument in handen te hebben.”

Ruimte opeisen

“Waar we in praktijk zien dat jongeren op de fatbike ruimte op de weg (soms ongenuanceerd en verkeersonveilig) opeisen”, shrijft de verkeerspsycholoog in Tubantia, “zien we – als we iets dieper doorkijken – dat ze eigenlijk ruimte opeisen tussen hen en de oudere generatie. Die moeten ze ver van zich weg duwen, anders is er geen ruimte genoeg zichzelf te ontwikkelen en zijn ze maar een kopie van hun ouders (gruwel!).”

Lol is er snel af

Willen we een einde maken aan de ‘fatbiketerreur’ van de jeugd? Dat is in principe vrij eenvoudig, aldus Tertoolen in Tubantia. “Laten we als ouderen massaal op de fatbike stappen. Dat maakt het verkeer waarschijnlijk niet veel veiliger, maar de lol voor de jeugd is er dan snel af.”

Leeftijdsgrens

Of , en dat ligt volgens Tertoolen meer voor de hand, deel hem in bij de scooters en brommers met bijbehorende helmplicht en verhoog de leeftijdsgrens niet naar 14, zoals de Kamer wil, maar naar 17-18 jaar. “Tegen die tijd is er al wat rust gekomen in het brein en is de behoefte om zich af te zetten afgenomen. Dan komt er ook wat meer rust op de openbare weg, maar bedenk wel dat het tijdelijk is. De jeugd vindt op termijn wel weer een nieuw gereedschap om de oudere generatie mee te kwellen.”