Hoog tijd voor positieve beeldvorming
Annet de Lange, bijzonder hoogleraar duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt aan de Open Universiteit, is in Het Parool blij met de nieuwe Sire-campagne. “Het is hoog tijd voor een positievere beeldvorming rond ouderen. Discriminatie op basis van leeftijd is helaas nog aan de orde van de dag op de arbeidsmarkt, terwijl we deze mensen de komende decennia goed kunnen gebruiken.”
Terug in de tijd
Het Sire-filmpje valt volgens Het Parool niet bij iedereen in goede aarde. Volgens journaliste Barbara van Erp, oprichter van Saar Magazine, een blad voor vrouwen boven de 50, draagt de commercial juist bij aan het beeld dat 50-plussers eenzaam, kwetsbaar en afhankelijk zijn, in plaats van deze vooroordelen te ontkrachten. Op LinkedIn schrijft ze: ‘In de 7 jaar dat ik Saar Magazine run, dacht ik dat we wel iets hadden bereikt om dat imago wat bij te stellen. Maar deze campagne werpt ons in één keer weer terug in de tijd.’
Mixed feeling
Ook Jan Slagter van Omroep Max vindt het een ‘belachelijk spotje.’ Hij heeft sowieso ‘mixed feeling’ bij de campagne, zegt hij in Het Parool “Het is goed dat er aandacht komt voor de positie van ouderen, met name eenzaamheid is een heel groot probleem. Het gevoel dat je er niet meer toe doet is heel ellendig, en daar hebben we als maatschappij echt een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Maar ik snap niet zo goed dat Sire het over iedereen boven de 50 heeft, dat is een veel te grote groep. Ik kan me voorstellen dat iemand van 52 die vol in het leven staat zich totaal niet aangesproken voelt door deze campagne.”