Achterlijk reclamespotje

Angela de Jong schrijft in haar tv-rubriek in het AD over het volgens haar achterlijke reclamespotje van Sire. Zij zag dinsdagavond op een van de zenders een naargeestig spotje voorbijkomen waarin een man die voor zijn tv zit opeens door een stel zwijgende doodgravers met stoel en al naar buiten wordt gedragen, achterin een rouwauto wordt gelegd, net als zijn buurman trouwens, en dan in een buurthuis wordt neergezet om vervolgens heel raar te gaan dansen. “Wat was dit? Rivella light, een beetje vreemd maar wel lekker? Hornbach? Die heeft ook altijd van die achterlijke reclames. Maar nee, het kwartje viel pas later. Dit was een spotje dat bedoeld is om 50-plussers in actie te laten komen.” ‘Het is een campagne die ons allemaal een spiegel voorhoudt en tegelijkertijd is het een aanmoediging voor vijftigplussers om zichzelf te blijven uitdagen’, las De Jong  op de site van Sire.

Uitgebluste man

De Jong word volgend jaar 50. Heeft de persoon die het spotje heeft verzonnen enig idee over het leven van de gemiddelde vijftigplusser, vraagt zij zich in het AD af. Of hoe een vijftigplusser er überhaupt uitziet? “In elk geval niet als de uitgebluste man in het reclamespotje. Die oogt eerder als 65-plus en dan is het nóg een belediging voor de Johan Derksens en Jan Slagters van deze wereld.”

Helemaal geen tijd

Een gemiddelde vijftiger heeft volgens De Jong helemaal geen tijd om voor de tv te zitten. “Die heeft opgroeiende kinderen, mantelzorgt voor zijn krakkemikkige ouders voor wie geen plaats is in het verzorgingshuis, vlagt op zaterdag bij de voetbalvereniging, verbouwt zijn huis én werkt zich een slag in de rondte. Niet alleen om zijn hypotheek en de studies van zijn kinderen te betalen, maar ook om al die parttime werkende jonkies op de werkvloer de kans te geven ‘zichzelf te ontdekken’ op een strand op Bali.”

Ruggengraat

“Flikker toch een eind op, Sire. Met je ‘vijftigplussers aanmoedigen om zich te blijven uitdagen’. 50-plussers zijn de ruggengraat van onze maatschappij. Zonder hen dondert alles in elkaar. Ga lekker een ander slachtoffer zoeken.”