Doortrappen zonder zelfoverschatting

Tijdens de Brabantse Doortrappendag in Tilburg ontstond volgens de Telegraaf deze week discussie over de elektrische fiets. Het landelijke programma Doortrappen heeft tot doel dat mensen tot hun honderdste veilig doorfietsen, maar in een volle zaal werd plots de vraag opgeworpen of met name ouderen niet ook moeten waken voor zelfoverschatting. “Moet je op een gegeven moment zelf bepalen dat je het allemaal niet meer overziet?”, vat een woordvoerster van Veilig Verkeer Nederland samen.

Meeste verkeersdoden fietsers

Want in de ongevallenstatistieken springen senioren op elektrische fietsen eruit. Sowieso zijn sinds 2022 de meeste verkeersdoden fietsers. En in 2024 was van de 246 overleden fietsers ruim 44 procent een e-biker – tegen bijna 40 procent in 2023. Dat betekent volgens de Telegraaf dat inmiddels het risico dat een e-bikebezitter omkomt in het verkeer het dubbele is ten opzichte van een bezitter van een gewone fiets.

Eenzijdige ongelukken

Bij bijna driekwart van de fietsongevallen met dodelijke afloop is een oudere betrokken. En niet zelden gaat het om eenzijdige ongelukken. “Denk aan botsingen op een paaltje, een muurtje. Maar ook een val bij het opstappen of door evenwichtsverlies.”

Mobiliteit voorkomt eenzaamheid

VVN maakt zich er zorgen om. Want ja, schrijft de Telegraaf, de elektrische fiets biedt ouderen de mobiliteit die ze anders zouden verliezen. En het risico is dat de auto weer wordt gebruikt, als de e-bike in de schuur blijft. “Met een e-bike ben je vooral een gevaar voor jezelf, met een auto voor de omgeving”, aldus VVN.. Maar, zegt ze, er zijn heus alternatieven. Driewielers bijvoorbeeld. En ook een fietshelm kan al een hoop schelen. “Maar de e-bike gaat nou eenmaal harder, is zwaarder, accelereert anders. Dat moet je leren en blijven beheersen.” Met name voor oudere mensen is de e-bike echt een uitkomst”, verzacht VVN de kritiek: Mobiliteit voorkomt eenzaamheid, het is sociale lijm.