Dan maar een oudere, ook nog goedkoper

Door de aanhoudende personeelstekorten kiezen bedrijven steeds vaker voor een AOW’er. Waar het aantal uitzenduren al jaren daalt, groeit uitzendbureau Actief 65-plus juist. Oprichter Jack Wiebenga is 78 en denkt zelf ook nog niet aan stoppen, vertelt hij in de Volkskrant.

‘Tegen de vergrijzing en de huidige personeelstekorten kan geen marketinginspanning op’, zegt Wiebenga. ‘Als een vacature lastig te vervullen is, denken bedrijven: ‘dan maar een oudere’.’ Die is vaak nog goedkoper ook, omdat er sinds een wetswijziging in 2016 minder premie voor hen hoeft te worden afgedragen. Waar het aantal uitzenduren al jaren terugloopt, ziet Actief 65-plus de laatste twee jaar juist een groei.

Paar uur per dag

De duizend AOW’ers die op dit moment voor het bedrijf werken zijn voornamelijk mannen. De klantenkring is divers. Onder hen veel apothekers die een betrouwbare kracht zoeken om medicijnen rond te brengen. Het zijn veelal baantjes voor een paar keer per week, een paar uur per dag; waar je geen ‘gewone mensen’ voor kunt vinden, zegt Wiebenga in de Volkskrant. Broodjes bezorgen voor een snackbar, klanten van autodealers naar het station brengen, banden plakken bij een fietsenmaker.

Telefoontje is voldoende

Actief 65-plus wil heel Nederland bedienen en heeft geen budget om meerdere filialen te openen. Oudere sollicitanten hoeven niet langs te komen, een telefoontje volstaat. Het echte sollicitatiegesprek voeren ze met hun nieuwe werkgever.

Strengere regelgeving

Wiebenga ziet volgens de Volkskrant een grote dreiging in de steeds strenger wordende regelgeving. ‘Die wetgeving is goed voor jonge mensen die eigenlijk een vaste baan willen. Maar mijn mensen willen dat helemaal niet, dus voor ons zouden andere regels moeten gelden.’