Blij zijn dat veel 75-plussers fietsen

Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers op de fiets is nooit zo hoog geweest. Vooral 75-plussers lopen risico. Volkskrant-lezers reageren.

“Het is drukker dan ooit op de fietspaden. Daar moeten we blij mee zijn, want de overheid wil graag dat we de auto wat vaker laten staan. Jammer alleen dat dit beleid niet overal heeft gezorgd voor een betere (lees: bredere) infrastructuur. Hierdoor rijdt er een bonte verzameling weggebruikers over het fietspad. Er is een tamelijk simpele oplossing voor dit probleem: voor iedereen een maximum snelheid van 25 km per uur op alle fietspaden. Met uitzondering van de speciaal aangelegde snelfietspaden.”

Cijfer valt misschien mee

“Er overleden 84 oudere fietsers meer dan een jaar eerder. Als je weet dat er ieder jaar ruim 100 duizend mensen boven de 75 jaar sterven dan valt het wellicht mee? Misschien moeten we juist blij zijn dat in Nederland veel 75-plussers überhaupt fietsen.”

Links en rechts voorbij scheuren

“Ik heb me altijd met een gerust hart op een degelijk herenrijwiel door de stad verplaatst, maar dat wordt steeds spannender. Bakfietsen en e-bikes, hybrid bicycles, scooters en ook wel gewone fietsen scheuren me zonder enige waarschuwing, links en rechts voorbij. En als ze voor me rijden moet ik maar afwachten waar ze naartoe willen.”

Fietspadgebruikers hardleers

“De begeleidende foto bij het artikel in de Volkskrant toont twee oudere dames op een e-bike zonder helm. Ze fietsen op een smal pad naast elkaar. Een toonbeeld van veel voorkomende oorzaken van een valpartij. De ervaring leert dat gebruikers van een fietspad hardleers en nauwelijks bereid zijn ruimte te scheppen voor tegenliggers.

Achter elkaar fietsen

“Het voorstel om de fietspaden te verbreden zal alleen maar leiden tot nog meer groepsgewijs en naast elkaar fietsen. Hoe men als oudere fietser deelneemt aan het verkeer is dus vooral een mentaliteitskwestie. Mijn vrouw en ik fietsen altijd achter elkaar. Je hoeft niet altijd te praten onderweg. Dat leidt af.”

IJdelheid als remmende factor

“IJdelheid is de grootste remmende factor in het dragen van een helm. Natuurlijk word je er niet mooier op, maar ben je wel beter beschermd bij een valpartij.”

Nadruk ten onrechte bij ouderen

Ook AD-lezers reageren: “Er zijn 737 doden te betreuren waaronder 150 70-plussers. Dat is dus ongeveer een zesde deel van de slachtoffers. Waarom lees ik niet: 587 verkeersslachtoffers onder de 70 jaar? En waarom lees ik niet hoeveel jongeren slachtoffer geworden zijn door lachgas, drugs of door een mobieltje? Nu lijkt het net of de ouderen weer de schuld hebben aan het veroorzaken van verkeersongelukken, terwijl er veel meer doden vallen onder de jongeren.”

Blijf achter elkaar rijden

“Eén van de oorzaken van de vele dodelijke ongevallen onder de ouderen op de elektrische fiets is dat ze vaak op smallere fietspaden naast elkaar blijven rijden en niet of te laat uitwijken bij tegenliggers. Advies: blijf altijd achter elkaar fietsen, veel veiliger en je kan om je heen kijken.”

Bredere fietspaden zouden helpen

“De ontwikkelingen in de maatschappij (minder zorgcapaciteit) verlangen van senioren dat ze langer actief en zelfstandiger blijven zodat ze minder snel gebruik hoeven te maken van de zorg”, zegt de seniorenorganisatie KBO-PCOB volgens het ANP. “Daar geven deze senioren gevolg aan, maar dat betekent ook dat de omstandigheden waaronder ze fietsen moeten worden aangepast.” Bredere fietspaden zouden volgens de organisatie helpen. “Maar ook de asfaltering laat nogal eens te wensen over waardoor iemand snel ten val kan komen.”

Precieze oorzaken ophelderen

Seniorenbond ANBO wil volgens de Telegraaf dat de precieze oorzaken van de stijging van het aantal verkeersslachtoffers opgehelderd worden. “Is dat toenemende drukte, gedrag van verkeersdeelnemers of bijvoorbeeld gebrek aan ervaring bij nieuwe vervoersmiddelen? Dan kunnen we naar gepaste maatregelen kijken.”