Pensioenfondsen moeten beter luisteren
Pensioenfondsen moeten veel beter naar hun ’klanten’ luisteren, vindt bestuurder Jos Heuvelman van de Autoriteit Financieële Markten.
Volgens AFM-onderzoek hebben pensioenfondsen hun klachtenafhandeling niet op orde, schrijft de Telegraaf. Heuvelman: “Er is niet altijd duidelijk wat een klacht is. Het is ook al niet altijd duidelijk voor de deelnemer waar die de klacht überhaupt moet indienen. We hebben ook de indruk dat de klachten niet altijd bij het fondsbestuur terechtkomen. Dat is drie keer niet goed.”
Klant centraal stellen
Wat zegt het over de fondsen dat ze hier op deze manier mee omgaan? Heuvelman: “Ik denk dat de fondsen nog een slag te winnen hebben in de mate waarin ze gericht zijn op de deelnemers. Ze moeten nog beter de klant centraal stellen.” Klant centraal? Het is nota bene hún pensioengeld, aldus de Telegraaf. Heuvelman: “Daar heeft u helemaal gelijk in. Het gaat ook niet om een klein beetje geld. Voor een gewone onderwijzer kan het aan het eind van zijn loopbaan om een pensioenpot van een half miljoen gaan.”
Klopt mijn pensioenoverzicht?
De meeste klachten gaan over de hoogte van het pensioen. Is het mogelijk dat mensen eigenlijk recht hebben op méér pensioen? Heuvelman: “Als u het zo vraagt, is het antwoord: ja, dat is mogelijk. We hebben wel een batterij aan controles om dat te voorkomen. Maar ik zou iedereen aanraden om zelf te kijken: is het plausibel wat er in mijn pensioenoverzicht staat?”