Ombudsman Pensioenen meer klachten

De Ombudsman Pensioenen behandelde in 2023 meer klachten dan in voorgaande jaren, meldt vakblad AM. Een deel van deze klachten heeft te maken met de historische stijging van de rente en de oplopende inflatie. De berekeningen die pensioenuitvoerders verstuurden waren regelmatig achterhaald.

Een grote groep deelnemers zag hun koopkracht fors dalen. Ombudsman Jeroen Steenvoorden doet dan ook een oproep aan de pensioensector om aan deze onderwerpen meer aandacht te besteden. Soms viel het afkoopbedrag of vervroegde pensioen wel 20 procent lager uit. In hun communicatie gebruikten pensioenuitvoerders berekeningen die gebaseerd waren op de rente van eind 2021, terwijl de uiteindelijke overgemaakte bedragen waren gebaseerd op de rente van eind 2022. De ombudsman vindt het volgens AM niet redelijk om alle renterisico’s door te schuiven naar de deelnemer, omdat in de beleggingen een deel van het renterisico is afgedekt.

Daarnaast ziet de ombudsman dat de indexatie van opgebouwde rechten in een gesloten pensioenregeling achterblijft. Veel werkgevers zijn de laatste decennia overgestapt van een verzekerde middelloonregeling naar een beschikbare premieregeling. Hierbij is volgens hem vaak te weinig stilgestaan bij de financiële consequenties van deze overstap voor werknemers.