Winkels en apotheek vaak te ver weg
Bijna twee miljoen Nederlanders wonen in een gemeente waar het aantal voorzieningen in de buurt te wensen overlaat. Ze moeten gemiddeld meer dan 4 kilometer reizen om bij een bibliotheek, zwembad, treinstation of café te komen.
Dat blijkt volgens het AD uit een analyse van cijfers die het CBS eerder deze maand heeft gepubliceerd. In een enkel geval ligt zelfs de apotheek op meer dan die 4 kilometer. Daarmee is het, uitgaande van een gemiddelde snelheid van 16 kilometer per uur, verder dan een kwartier fietsen, en valt het buiten de grenzen van de ‘vijftienminutengemeente’.
Basisvoorziening
Het CBS berekent elk jaar per gemeente voor een reeks basisvoorzieningen de gemiddelde afstand die inwoners van die gemeente moeten afleggen om er te komen. Het gaat dan om onder meer gezondheid (huisarts, apotheek, zwembad), economie (supermarkt, warenhuis), vermaak (bibliotheek, bioscoop, café) en bereikbaarheid (treinstation)
Huisarts en super redelijke afstand
Het goede nieuws is volgens het AD dat in geen enkele gemeente de huisarts verder dan 4 kilometer ver weg is, en ook de dichtstbijzijnde supermarkt zit voor alle Nederlanders op redelijke loop- of fietsafstand. Een kleine zestig gemeenten, samen goed voor bijna 6,2 miljoen inwoners, halen zelfs de perfecte score: alle negen genoemde voorzieningen zijn voor de gemiddelde inwoner binnen een kwartier te bereiken.
Bibliotheek 7 km ver
Maar sommige gemeenten halen die ‘negen vinkjes’ bij lange na niet, en dik zestig scoren er zelfs vijf of minder. De ruim 10.000 inwoners van Alphen-Chaam, op de grens van Brabant en België, komen bijvoorbeeld niet verder dan drie: ze kunnen nog wel lopend of fietsend naar het café en terug, maar de gemiddelde afstand tot de apotheek ligt er veel hoger. De bibliotheek is 7 kilometer ver weg. Tien jaar geleden waren die nog wél binnen een kwartier bereikbaar.
Leefbaar houden voor onze ouderen
In Alphen-Chaam is het wel even schrikken, maar van de andere kant gezien: het is maar statistiek. Alphen-Chaam duikt ook steevast op in de top 10 van rijkste gemeenten, afgemeten aan inkomen per hoofd van de bevolking, aldus het AD. Dus staan er op opritten heel wat auto’s om naar de voorzieningen te rijden. Maar in de kleine kernen is het openbaar vervoer wel een punt van zorg. “Het moet hier wel leefbaar blijven voor onze ouderen.”