Weinig vraag naar ‘gratis’ €300

Zo’n 60 procent van de armlastige inwoners in Wijk bij Duurstede die een gratis klantenspaarpas met daarop 300 euro mochten ophalen bij de gemeente, heeft dat volgens AD Utrechts Nieuwsblad niet gedaan.

“Doodzonde en heel triest’”, reageert Jan Oechies, voorzitter van de Wijkse Algemene Ouderen Bond (WABO). “Ik wil van de daken schreeuwen dat mensen die ervoor in aanmerking komen, dit cadeautje moeten ophalen. Ze hebben er recht op. Vertel het in je eigen omgeving. Bazuin het rond om er gebruik van te maken. 300 euro maakt in deze dure tijd het verschil. Je kunt er net iets extra’s mee doen. Iets lekkers kopen bij de bakker of slager.”

Besteden bij winkeliers

In december lanceerde de gemeente de klantenspaarpas voor inwoners van Wijk bij Duurstede die een inkomen hebben tussen 120 en 150 procent van het sociaal minimum. Dit geld mogen deze mensen vrij besteden bij winkeliers die bij deze spaarpas zijn aangesloten. Van de 510 gezinnen die deze pas mochten ophalen, hebben slechts 202 dat gedaan.

Drempel toch te hoog

“Ondanks onze uitgebreide voorlichtingscampagne is de drempel om deze klantenspaarpas op te halen voor veel mensen toch te hoog. Dat is een bittere conclusie”, zegt wethouder Jeroen Brouwer in AD Utrechts Nieuwsblad. Waarschijnlijk speelt mee dat mensen bang zijn dat ze in een database van de overheid terechtkomen. En dat ze later geld terug moeten betalen. “Die vrees is volkomen onterecht. Er wordt bij de beoordeling alleen maar naar het loonstrookje gekeken.’”

Niet met de billen bloot

WABO-voorzitter Oechies zegt in AD UtrechtsNieuwsblad: “Ik heb onze 330 leden verteld dat ze echt niet met de billen bloot hoeven. Een giroafschrift even laten zien aan een vrijwilliger van Humanitas of de stichting Binding is voldoende, eventueel met het saldo weggelakt. Er zit echt niet iemand van de gemeente of belastingdienst die de boel in de gaten houdt. Het is niet bedreigend en veel simpeler dan veel mensen denken om die klantenspaarpas te krijgen.”