Vochtig doekje kan best zonder plastic

Het vochtige doekje met plastic is veruit de grootste kwelgeest voor het riool. Opruimen ervan kost jaarlijks zo’n 25 miljoen euro. De doekjes kunnen zónder plastic, aldus NRC, maar dan zijn ze duurder.

Weinig bedrijven kennen volgens NRC de geheimen van het vochtige doekje zo goed als het Veenendaalse Codi Group. “Het is een groeimarkt. Met name babybillendoekjes en vochtig toiletpapier”, zeggen ze daar. Door de vergrijzing neemt het aantal ouderen toe en bij hen is vochtig toiletpapier in trek. Ook speelt gemak een grote rol.

Schuimig gevoel

Codi Group wil graag helemaal van plastic af en verkoopt inmiddels een merendeels plasticvrij assortiment aan verschillende merken. Bij de keuze voor plastic in het vochtige doekje draait het vooral om het geld, aldus NRC. En hoewel sommige consumenten bewust plasticvrij kiezen, geldt dat voor de meeste niet. “Bovendien is de plasticvrije doek iets ruwer. De plastic doekjes zijn lekker zacht, met chemicaliën die een schuimig gevoel geven.” Maar plasticvrij betekent dan nog niet per se geweldig voor het milieu. Doekjes van houtvezels gebruiken om ze daarna als restafval te verbranden heeft klimaatimpact.