Vijfde van babbeltrucs slaagt

Elk jaar stelen oplichters via babbeltrucs voor tientallen miljoenen euro’s, vooral van kwetsbare, oudere mensen, schrijft NRC.

Sinds de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) in 2020 begon zogeheten ‘bankhelpdeskfraude’ bij te houden, steeg het schadebedrag dat door banken werd gemeld van 26,7 miljoen euro naar 47,6 miljoen in 2021. De recentste cijfers, over het eerste half jaar van 2022 (30,3 miljoen), duiden erop dat die groei doorzet.

Deze cijfers betreffen alleen babbeltrucs waarbij criminelen zich voordoen als bankmedewerkers én die bij de bank zijn gemeld. De politie schat dat jaarlijks een vijfde van de 125.000 geprobeerde babbeltrucs slaagt. Ouderen vormen het voornaamste doelwit.

Slachtofferhulp

De impact op de slachtoffers is groot, zegt Slachtofferhulp Nederland in NRC. “Mensen schamen zich vaak dat ze erin zijn getrapt en omdat het in de omgeving van hun huis gebeurt, is ook de veiligheid van thuis aangetast.” De organisatie zegt dat de omgeving van een slachtoffer de gevoelens van schaamte niet moet aanwakkeren, en adviseert slachtoffers zowel aangifte te doen als er open over te zijn tegenover vrienden en familie. “Praten over oplichting geeft opluchting.” En praten, eventueel ook met Slachtofferhulp, kan voorkomen dat psychische klachten ontstaan.

Aangetast vertrouwen

NRC beschrijft hoe in een Dordtse rechtszaal de officier van justitie over slachtoffers zegt: “Zij hebben er nog steeds dagelijks last van. Hun vertrouwen in de medemens is aangetast. Eén iemand durft de deur niet meer open te doen. Een ander neemt geen anonieme telefoontjes meer aan.” Ze noemt het bijzonder kwalijk dat de daders “doelbewust oudere kwetsbare slachtoffers hebben uitgekozen die minder goed meekomen in de snelle wereld van nu met digitaal geld”.

Schade toch vergoed

Banken hoeven bij babbeltrucs de schade niet te vergoeden. Een NVB-woordvoerder wijst er echter op dat banken bij babbeltrucs rond bankhelpdeskfraude uit coulance wel vaak vergoeden, “omdat misbruik is gemaakt van het vertrouwen dat slachtoffers in hun bank hebben”. Daarbij moeten bestolen klanten wel aan voorwaarden voldoen: onder meer moeten ze aangifte doen en niet eerder slachtoffer zijn geweest.

Hou de ketting er op

NRC bericht ook hoe wijkagenten in Ommoord, Rotterdam, ouderen bijpraten over babbeltrucs.  “Wilt u de deur opendoen, hou dan de ketting erop.” Babbeltrucs aanpakken is lastig. Oplichters komen soms uit de buurt, maar zijn ook regelmatig lid van bendes die door het hele land actief zijn. Mobiel banditisme, noemt een wijkagent dat. De politie vraagt beelden op van camera’s bij pinautomaten en in hallen en liften van seniorenflats, zegt hij in NRC. “Maar het lukt helaas lang niet altijd oplichters goed in beeld te krijgen.”