Senioren vrezen app voor betaald parkeren
Belangenorganisatie COSBO-ACO vreest volgens AD Utrechts Nieuwsblad dat de nieuwe app voor betaald parkeren in Utrecht veel te ingewikkeld is voor ouderen. De app vervangt binnenkort de code waarmee bezoekers met de auto, zoals thuiszorgmedewerkers, korting krijgen bij de parkeerautomaat.
Vrijwillig seniorenburgemeester Corrie Huiding (71) kan er niet over uit. “De gemeente heeft niet door wat ze mensen aandoen. Komt er iemand om je nagels te knippen, dan moet de oudere de parkeertijd in de app in de gaten houden. Het wordt voor veel mensen een ramp.”
Veel te ingewikkeld
Dit najaar voert de gemeente Utrecht een app in voor de korting. Bewoners moeten er hun bezoek in registreren en bijhouden tot hoe laat de bezoekers parkeren. Voor veel ouderen is dit veel te ingewikkeld, zegt Ed Klute van ouderenbelangenorganisatie COSBO-ACO stad Utrecht. Het is een zogeheten webbased app, die te gebruiken is op smartphone, tablet en computer. “De helft van de 75-plussers heeft geen mobiele telefoon en veel ouderen hebben ook geen computer.” “Dit soort digitale zaken geeft veel ouderen problemen. Ze hebben er hulp van omgeving bij nodig en dat is juist wat we niet willen: mensen moeten langer zelfstandig blijven wonen”, aldus Klute in AD Utrechts Nieuwsblad.
Offline alternatief
De gemeente maakt nog een offline alternatief. “Eind deze maand ontvangen bewoners die de korting hebben aangevraagd een brief waarin ook dit alternatief wordt genoemd. Bewoners kunnen hierover contact opnemen met ons, zodat wij hen kunnen begeleiden over de werking.’”