Mobiliteit dankzij vrijwilligers

Wat ouder, slecht ter been en geen eigen vervoer? Geen zorgen want in de meeste plaatsen is van alles geregeld zodat je mobiel kunt blijven. Voor relatief weinig geld kun je volgens het Noordhollands Dagblad vrijwel overal komen zonder eigen auto. De mogelijkheden en de prijzen lopen per gemeente wel sterk uiteen.

Zo rijdt onder meer in de uitgestrekte plattelandsgemeente Hollands Kroon in de Noordkop de Belbus. Hiervan moet je voor 17,50 euro per jaar lid zijn waarna je 35 cent per kilometer betaalt. Een ander voorbeeld is de HugoHopper. Voor slechts 75 cent kun je met een busje van deze vereniging de hele gemeente Dijk en Waard door als je in staat bent maximaal 200 meter te lopen naar een halte van deze club. Ben je daarvoor te slecht ter been, dan word je van deur tot deur gebracht voor hooguit een paar euro per rit door vrijwilligers van deze minibus-dienst.

Tot achter de voordeur

Ook voor een ritje met de busjes van de stichting Vrijwilligersvervoer Zaanstreek hoef je geen Wmo-indicatie te hebben, aldus het Noordhollands Dagblad. Deze stichting wordt gerund door vrijwilligers en moet het doen zonder subsidie van de overheid. Deze vervoerder laat zich het best vergelijken met een normale taxi, maar dan wel goedkoper en met een aantal specifieke eigenschappen. Zo vervoert deze stichting in principe alleen mensen die geen gebruik kunnen maken van het normale openbaar vervoer.” “Wij brengen mensen tot achter de voordeur. Zoiets kost veel tijd, dat kun je van een commerciële vervoerder niet verwachten.”

AutoMaatje

Ook de ANWB heeft een alternatief vervoerssysteem met vrijwilligers opgezet voor mensen die minder mobiel zijn en het ov te lastig is. Dit heet AutoMaatje, bestaat inmiddels tien jaar en verspreidt zich volgens het Noordhollands Dagblad als een olievlek over het land. “Maandelijks maken ruim 4300 vrijwilligers zo’n 30.000 ritten. Ze gebruiken hun eigen auto om zo’n 42.500 minder mobiele plaatsgenoten op weg te helpen.” AutoMaatje is een samenwerking tussen de ANWB, gemeenten en welzijnsorganisaties. Sinds de start zijn er meer dan één miljoen ritten gereden. De service is bedoeld voor mensen die minder mobiel zijn, geen alternatief vervoer hebben en het openbaar vervoer ongeschikt is.