Langer zelfstandig met gemakkelijke maaltijden
Het gaat goed met de bezorgdiensten op het gebied van kant-en-klaarmaaltijden, blijkt uit cijfers van FoodService Instituut Nederland (FSIN). De omzet steeg van 263,5 miljoen euro in 2018 naar 364 miljoen euro in 2022, aldus dagblad de Limburger.
“Ouderen blijven langer zelfstandig wonen en zijn op zoek naar gezonde en gemakkelijke maaltijden”, geeft FSIN-directeur Inga Blokker als een van de verklaringen. “Ook het aantal eenpersoonshuishoudens neemt al jaren toe.”
Meer volume en omzet
In de supermarkt winnen kant-en-klaarmaaltijden eveneens aan populariteit, zegt Blokker in de Limburger. “Zowel in volume als in omzet. Dat kan niet elke categorie zeggen.” De komende jaren zullen deze maaltijden alleen maar populairder worden, is de verwachting.
Trend zet door
Ook Albert Heijn ziet al langer de trend dat consumenten op zoek zijn naar gemak. “Zowel bij ouderen als bij de jongere generatie. En we verwachten dat deze trend verder door gaat zetten”, zegt een woordvoerster.
Bezorgd tot op tafel
Wij spelen daar op verschillende manieren op in, zoals met de bezorging van maaltijden voor klanten die die hulp kunnen gebruiken bij het op tafel zetten van de avondmaaltijd of gewoon op zoek zijn naar meer gemak. Maar ook met onze verspakketten waarmee het voor klanten steeds makkelijker wordt een gezonde en voedzame maaltijd op tafel te zetten.”