Kaalslag bankkantoren gaat onverminderd door
Het aantal vestigingen van de drie Nederlandse grootbanken blijft volgens het FD in hoog tempo afnemen. Op de kantoren die wel open zijn, spelen zich soms treurige taferelen af. Toezichthouders hebben geen instrumenten om bereikbaarheid af te dwingen, maar dat gaat veranderen.
Om in de kosten te snijden en omdat de meeste klanten liever online bankieren, hebben de grote drie — ABN Amro, ING en Rabobank — de afgelopen decennia hun kantorennetwerk flink uitgekleed. Uit gegevens van dataleverancier Locatus, die elke tien jaar het aantal bankkantoren inventariseert, blijkt dat er in 2014 bij elkaar nog 1371 bankvestigingen waren. Eigen onderzoek van het FD wijst uit dat dit aantal de afgelopen tien jaar is gedaald naar 857, een afname van 37,5%. Van de huidige bankkantoren is bijna de helft (419) in handen van een franchisenemer van RegioBank.
Zwakkere groepen
Door de sluiting van kantoren hebben veel mensen moeite om de bankdiensten te krijgen die ze nodig hebben. Vooral voor zwakkere groepen in de samenleving levert dit problemen op, concludeert De Nederlandsche Bank. Volgens de toezichthouder zijn 2,6 miljoen volwassen Nederlanders niet in staat hun bankzaken zelfstandig uit te voeren, schrijft het FD. Dat het sluiten van bankkantoren gewoon doorgaat, baart DNB zorgen.
Minder digitaal vaardig
Volgens de DNB-woordvoerder zijn de banken onvoldoende toegankelijk ‘voor mensen die minder digitaal vaardig zijn of anderszins vanwege beperkingen moeite hebben met digitale diensten’.
Toegankelijkheidsrichtlijn
Vooralsnog heeft noch DNB, noch de Autoriteit Financiële Markten voldoende juridische instrumenten om de banken te dwingen hun bereikbaarheid te verbeteren, aldus het FD. Maar daar komt eind juni volgend jaar verandering in. Dan treedt er een Europese toegankelijkheidsrichtlijn in werking die ook geldt voor banken.