Jong steunt oud bij thuisquarantaine

Op vrijdag 22 januari werd bekend dat 30 senioren met dementie van de locatie De Hoekstee in Ommen voor 14 dagen in thuisquarantaine moesten. Om deze periode draaglijker te maken, deed het Zonnehuis een beroep op Stichting JOW!

Zij zetten vaker jongeren in bij de diverse locaties om activiteiten te ondernemen met senioren. Middels een matchingssysteem, gekoppeld aan een app kunnen zij snel jongeren werven, matchen en plannen. De oproep die geplaatst werd leverde ruim 80 bereidwillige jongeren op die de senioren graag gezelschap wilden houden.

Elke middag bezoek

Van maandag 25 januari tot en met zondag 7 februari gaan er elke dag twee jongeren van 15.00 – 20.00 uur op bezoek op de kamers van verschillende senioren. De jongeren dragen persoonsbeschermende kleding en volgen dezelfde protocollen als het personeel. Zij ondernemen activiteiten als spelletjes spelen, kletsen, samen TV kijken en een klein rondje lopen in het stukje tuin aangrenzend aan de woning van de senioren.

De juiste match

‘We vonden het een logische keus om Stichting JOW! hiervoor in te zetten. Zij hebben een grote database met jongeren én zijn in staat om heel snel jongeren te werven via hun app. Ze steken veel energie in het maken van de juiste match en daardoor hebben we eigenlijk altijd geschikte jongeren via hen. We kunnen uiteindelijk “maar” vijf verschillende jongeren inzetten gedurende de twee weken, omdat we het aantal bewegingen op de locatie zoveel mogelijk willen beperken. Toch helpt dit enorm om de senioren zo goed mogelijk te begeleiden en af te leiden tijdens deze thuisquarantaine,’ aldus Simone Toby van het Zonnehuis.

Meer zorginstellingen helpen

’Tachtig reacties, in zo’n kleine regio! Dat hadden we niet zien aankomen.’ zegt Tom van Eijk, oprichter van Stichting JOW!. ‘Het is heel gaaf om de bereidheid te zien van jongeren om iets te betekenen voor senioren. Voor onze organisatie is het opnieuw een ‘proof of concept’; het werven, matchen en plannen van extra handen in de zorg gaat via ons systeem super gestroomlijnd. Hopelijk kunnen we meer zorginstellingen op deze manier helpen in de nabije toekomst.’