Elke dag in de zenuwen over parkeerapp

Hans Postuma uit Eindhoven moet elke ochtend een parkeeractie starten op de mobiele telefoon van zijn vrouw Agnes. De gemeente beloofde dat de nieuwe parkeerapp voor gehandicapten mensen zou ontlasten, zegt hij in het Eindhovens Dagblad, maar het tegendeel is waar.

Maar liefst vijftien onterechte parkeerboetes – formeel: ‘naheffingen parkeerbelasting’ – liggen op tafel, terwijl Agnes (76) en Hans (77) tegenover het Eindhovens Dagblad hun verhaal doen. Zij ligt vanwege haar handicap in een ziekenhuisbed. Hans is al jarenlang elke dag druk met de zorg voor zijn vrouw. “Dit gedoe met de app kan ik er echt niet bij hebben.”

Bloemen van de gemeente

Een medewerkster van de gemeente heeft intussen beloofd dat alle boetes worden ingetrokken en stond zelfs met bloemen voor de deur. Maar hoe dan ook blijft de verplichting bestaan dat het echtpaar dagelijks een parkeeractie moet uitvoeren. Want alleen gehandicapten die zelf hun auto besturen hebben een bestuurderskaart en mogen, zonder iets te doen, gratis parkeren in een straat waar betaald parkeren geldt. Wie een passagiers- of combinatiekaart heeft, zoals Hans, moet elke ochtend voor negen uur opnieuw een parkeeractie starten in de app. Dat moet hij doen op de iPhone van zijn vrouw, omdat de app is gekoppeld aan haar DigiD.

De app rammelt

“Elke dag zitten we in de zenuwen: doen we het wel goed? De app rammelt, daarom krijgen we de ene na de andere onterechte boete. Ik heb de app inmiddels wel tien keer opnieuw geïnstalleerd.” Het regent volgens het Eindhovens Dagblad vanaf de start klachten, ook tv-programma Radar besteedde er al aandacht aan. Wethouder Robert Strijk (D66, mobiliteit) erkende toen dat er ‘nog enkele’ technische mankementen zijn..

Extra belastend

De gemeente laat in het Eindhovens Dagblad weten dat er dit jaar tot nu toe 523 boetes zijn ingetrokken bij mensen uit de doelgroep en dat er circa 2700 gehandicapten in Eindhoven zijn die gebruik mogen maken van de app. “Er zijn tot nu toe een tiental klachten binnengekomen bij de gemeente. We vinden dat de app goed genoeg werkt om op dit moment te gebruiken. Wel spelen er nog zaken die in de app en het gebruik ervan geoptimaliseerd moeten worden.” De gemeente erkent dat inwoners met een passagiers- of combinatiekaart elke dag een parkeeractie moeten starten, maar reageert niet op het feit dat dit extra belastend is.