Amsterdam maximumsnelheid e-bikes 20 km
Amsterdam wil de snelheid van elektrische fietsen terugbrengen naar 20 kilometer per uur om de verkeersveiligheid te verbeteren. Nog dit jaar moeten snelle fietsers worden verleid om op de rijbaan te fietsen, zo meldt Het Parool.
Het fietspad raakt ondanks het verdrijven van de snorfiets naar de rijweg in 2019 steeds voller met uiteenlopende verkeersdeelnemers. De verschillen in snelheid op het fietspad worden groter en daarmee de kans op ongevallen. Kinderen of ouderen kunnen moeilijk opboksen tegen de jongeren die, volgens onderzoek door de Fietsersbond, op e-bikes vaak met een snelheid van 30 kilometer per uur rijden.
Sommigen durven niet meer op de fiets
Sinds de komst van de elektrische fiets durven sommige bewoners zelfs niet meer op de fiets te stappen, zegt verkeerswethouder Melanie van der Horst volgens Het Parool. Het liefst wil ze daarom de snelheid voor elektrische fietsers tot een maximum van 20 kilometer per uur terugbrengen. Voor auto’s wordt de maximumsnelheid eind dit jaar op een groot deel van de wegen 30 kilometer per uur.
Onderzoek verkeersongevallen
De gemeente gaat ook nieuw onderzoek doen naar de verkeersongevallen in de stad. Duidelijk is dat elektrische fietsen sinds de grote toename vaker betrokken zijn bij ongelukken. In 2020 waren het er 23, in 2021 verdubbelde het naar 47 en afgelopen jaar waren 74 e-bikes betrokken bij een ongeluk. Toch is nog niet aangetoond dat de fiets met trapondersteuning ook per gefietste kilometer tot meer ongevallen leidt.