Banken doorgeschoten met sanering filialen?
Nergens zijn sinds de komst van onlinebankieren zoveel stenen kantoren verdwenen als in Nederland, schrijft Peter de Waard in zijn column in de Volkskrant. Ter vergelijking: er is één bankfiliaal op drieduizend Belgen, 8.500 Britten en 45 duizend Nederlanders.
Sociale functie filialen
Misschien lopen deze landen hopeloos achter, aldus de columnist in de Volkskrant. “Maar het is ook mogelijk dat banken zich in België en Groot-Brittannië meer bewust zijn van de sociale functie van filialen – overigens ook van postkantoren. Uit onderzoek van Accenture onder 50 duizend consumenten bleek dat tweederde van de Nederlanders graag een bankfiliaal in de buurt heeft. Het is niet alleen makkelijk, maar het geeft ook vertrouwen in het financieel stelsel.”
Te woord gestaan door computers
De Waard merkt op dat slechts 30 procent van de Nederlanders tevreden is over de dienstverlening van de huidige banken, waarbij ze bij vragen en problemen door computers te woord worden gestaan. “Liefst 2,6 miljoen Nederlanders worstelen volgens De Nederlandsche Bank met digitaal bankieren.”
Het gaat om vertrouwen
Bankieren is volgens de Volkskrant-columnist in essentie een menselijke functie, omdat het gaat om vertrouwen. “Klanten zijn ook graag loyaal aan hun bank, maar de banken niet meer aan hun klanten: betaal- en spaarrekeningen zijn een last in plaats van een lust geworden.” “Misschien is de sanering van het aantal bankfilialen wel te ver doorgeschoten.”