Niet internetbankieren, grote problemen
Bij KBO Limburg heerst grote zorg over de almaar voortdenderende digitalisering in het betalingsverkeer. Het afschaffen van de acceptgiro per 1 juni past in een groter patroon, zegt directeur Hans Hollanders in dagblad de Limburger.
“Banken hebben veel filialen gesloten, ouderen hebben geen kantoor meer dicht bij huis. De service wordt steeds minder, alles wordt uitgehold. Voor de groep die niet met internetbankieren overweg kan, worden de problemen steeds groter. Ik heb al meegemaakt dat een oudere de knopjes van een scanner van de bank niet kon indrukken, alles trilde. Daarnaast zijn er ook ouderen die niet op hulp terug kunnen vallen. Die geen kinderen in de buurt hebben wonen, die in een heel klein kringetje leven. Hoe moeten zij verder?”
Meenemen naar de digitale wereld
Banken nemen intussen maatregelen om de enorme kaalslag op servicegebied enigszins te verzachten. Zo heeft ABN AMRO 150 zorgcoaches aangesteld en heeft de ING servicepunten geopend, onder meer in Bruna-winkels. Maar dat kan niet verhullen dat het voor 2,6 miljoen Nederlanders, met name ouderen, steeds ingewikkelder wordt. KBO-directeur Hollanders in de Limburger: “Alles verandert, het helpt niet om alleen maar te klagen en te jammeren. Maar we moeten wél ons best doen om mensen mee te nemen naar die digitale wereld.”