Even googelen op ‘hippe rollator’
Ouderen van de babyboomgeneratie nemen geen genoegen meer met traditionele hulpmiddelen. Net als eerder in hun leven kiezen ze voor esthetische, goed ontworpen spullen. Vooral nieuwe bedrijven springen op die markt in, vaak gesteund door investeerders.
Producten voor ouderen moesten vooral functioneel zijn, mooi telde niet. De huidige kapitaalkrachtige generatie babyboomers gaat nu zelf op zoek naar een mooie rollator of een opvallende wandelstok. En ontwerpers en investeerders luisteren eindelijk naar de gebruikers. Aldus een door het FD overgenomen artikel van The Wall Street Journal.
Investeerders
Het aantal 65-plussers stijgt, en daarmee hun ‘marktaandeel’ als consument. En dat valt ook de ontwerpers op. Steeds meer bedrijven bieden rollators, wandelstokken en andere producten aan die niet alleen nuttig zijn voor ouderen, maar er ook nog eens goed uitzien en mooi zijn uitgevoerd. En investeerders zien op hun beurt kansen en helpen steeds meer van zulke bedrijfjes in het zadel.
Niet krakkemikkig
Als ontwerpers ouderen vragen volgrens het FD/WJS-artikel wat ze van producten verlangen, is hun antwoord vaak eenvoudig: ze mogen niet lijken op iets wat een krakkemikkige persoon zou gebruiken, zegt een voormalig ontwerper bij Apple, (zelf intussen 84) gelooft dat ontwerpers ouderdom nog te vaak met armoede associëren. ‘Ons hele leven zijn we bereid iets meer neertellen voor aantrekkelijke meubels of kleding’, zegt hij. ‘Waarom zou dat in deze levensfase anders zijn?’